Jag gillar Stockholm.

Jag tror jag har skrivit om vår käre huvudstad tidigare men det är väl inte fel att göra det igen.
Den är ju någonting speciellt.

Man märker på människorna som bor här om det är morgon, kväll, party, segt eller vad som hellst.
På morgonen smyger man runt som jag skrev tidigare, man har inte kommit igång än.
Man är fixad inför jobbet och de som jobbar i stan visar de gärna.
Klackarna är på och sminket är på topp, man kanske käkar lunch ute och vill visa sig från sin braiga sida för vem äter affärslunch i stan med mjukisar?

Tunnelbanan är inte full, finns en hel del säten och man sätter sig gärna på en egen 4a.
Kommer det någon så byter man gärna plats.
SPACE, det gillas av Stockholmarna fast det är väl rätt typiskt för Sveriges befolkning i övrigt?
Man vill inte att andra ska komma för nära inpå. Varken fysiskt eller psykiskt för då lägger man i backen eller tar 3kliv längre bort.

Står man och väntar på tbanan tex och det kommer någon och ställer sig för nära så undrar man varför personen inte ställer sig 2m bort där det finns ännu mer plats.
Sitter man på en bänk och en person sätter sig precis brevid så undrar man varför personen satt sig så nära och inte på andra sidan kanten av bänken.
Ligger man och solar på stranden så letar man gärna efter en plats som inte alla andra går på, där handlar det inte om att ligga nära utan nej, där ska man ligga själv.
Kanske beror det på att man inte har alltför mycket kläder på sig?
Mena, inte skulle jag bli glad om någon kom in i samma provhytt som jag när jag skulle pröva kläder?
Nej tack, utrymme, det gillar jag.

Jag är själv en av dem som inte gillar när okända personer kommer för nära.
Jag är själv en av dem som undrar vad en person lider av om den sätter sig tätt, tätt brevid mig.
Jag är själv en av dem som dömmer andra människor för, jag har väl inte tid att prata med alla?
Det är ju faktiskt utseende och beteende som jag ser först.

Stockholm har ju mycket bra saker också och inte bara beteende.
Titta bara hur staden ser ut!
Vatten, skog, vimmel, stress, kärlek och ja, en hel del annat än bara dryghet som garanterat också finns.
Det verkar vara det många bara ser?
"Stockholmare är dryga och bara bryr sig om sitt utseende bla bla bla"
Vadå dryga?
Jag är sjukt snäll fast, man kan ju vara dryg ändå.
Själv så köper jag "Situation Sthlm" för jag tycker det är en trevlig tidning att läsa.
Den visar en bild av vår käre huvudstad som man inte ser eller vet så mycket om.

Jag älskar Stockholm.

                                 


Kommentarer
Postat av: Judit

då är du en riktig stockholmare ;) haha!

2009-09-16 @ 06:13:45
URL: http://elektron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0